onsdag den 14. april 2010

Jødisk pesak, kristen påske, Senai/Jordan, Masada og et dødt hav!!

Hej Blog!!

Det er alt for længe siden jeg sidst har været inde og opdaterer om, hvad jeg går og laver hernede....så det er på tide. Jeg har siden sidst oplevet en masse spændende, og det ville tage evigheder om at fortælle alt det, så I får kun en lille flig af detn hele. Sidst i februar måned, var jeg blevet spurgt, om jeg ville være ledsager for en af beboerne. Han skulle hjem til hans storebror, og fejre den jødiske Pesak. Pessak er en af de mest højtidelige traditioner her blandt det jødiske folk. Jøderne fejrer under pesak sagene, Ireallitternes udvandring af Egypten. Der hører til alle de jødiske højtidligheder en masse tradioner og ritualer, og dette fandt jeg ud af under besøget hos beboerens familie. Jeg kan ikke gå så meget i detaljer omkring alle de ritualer og tradioner som der hører til pesakken, men en ting har jeg fundet ud af, under besøget hos beboerens familie, "Jeg har ikke hovedfacon til at være en kippa"!! Se selv efter




Siden sidst har det som i mange, mange år igen været tid til at fejre den mest betydningsfulde dag på året, påsken, men i år, har jeg oplevet en påske som jeg aldrig vil glemme. Min påske startede palmesøndag, hvor jeg mødte de andre kære volontør, sammen med præsteparret, og en flok andre danskere, oppe på Oliebjerget. Der var palmesøndag vandring. Der var tusinde vis af mennesker, i alle alders grupper, og af alle slags grupperinger. Derudover var der et hav af politi - og militær folk, og presse folk fra det meste af verdenen. Jo der skulle så sandelig være palmesøndag vandring ned af Oliebjerget. Dette var en rigtig stor oplevelse, og jeg tænkte, at hvis der bliver gjort lige så meget ud af påskedagene, så ventede der nogle rigtig store oplevelser.





Skærtorsdag eftermiddag var der international gudstjeneste i den gamle by, nærmere sagt i Redeemer church, og derefter sangprossion og fakeltog op til Getsemane have. Det var en fed oplevelse, at gå inde midt i den gamle by, gennem de små muslimske basarer. Der blev kigget noget efter os, af muslimerne, når vi flere hundrede mennesker, i hver sin gruppe af nationalitet, kom syngende gennem gaderne. Vi sluttede af oppe ved Getsemane have, med en lille sermoni af hymner og tekstlæsninger fra skærtorsdag beretningen.


Langfredag mødtes jeg sammen med de andre volontør, og en andre danskere, ved Lion gate. Der var vandring Via Dolorosa, den vej Jesus gik, da han langfredag blev korsfæstet. Under vandringen Via Dolorosa, sang vi en masse salmer, lovsange og ved hver sektion på Via Dolorosa, blev der læst et stykke fra beretningen om Jesus´s vandring med korset. Dette gjorde oplevelsen og indtrykket af langfredag budskabet meget mere levende og livagtig. Vi sluttede Via Dolorosa vandringen af ved grav-kirken, hvor der indenfor visse kredse, menes at Jesus blev korsfæstet. Derefter var der gudstjeneste i Redeemer Church, hvor vi sluttede af med en trditionel dansk langfredag gudstjeneste.













To dage efter, søndag påskemorgen, mødtes jeg sammen med stor flok andre danskere, oppe på toppen af Oliebjerget kl. 6 om morgenen. Vi skulle opleve den smukke solopgang, mens vi hørte en påskemorgen andagt. Ved 11 tiden om formiddagen, var der en skandinavisk gudstjeneste i gravhaven, hvor flere hundrede vis af mennesker, fra både, Sverige, Norge og Danmark fejrede Jesus´s opstandelse. Dette var for mig en af de største oplevelser, jeg har haft hernede under mit besøg i Jerusalem. Det var en kæmpe oplevelse for mig som kristen og som musiker, at stå få skridt fra Jesus´s grav og spille og synge lovsange sammen med flere hundrede andre kristne.


Over middag, påskedag, mødte jeg henne ved Ordet & Israels hus, hvor jeg sammen med alle Joffi volontørerne, de andre Meet the people voløntør og alle disiplene fra Tiberias skulle på en 6 dags tur, til det Sinai og Jordan. Jeg havde havde fået fortalt at denne tur måtte man ikke gå glip af, så jeg havde glædet mig ufattelig meget.
Turen startede ud med et par bus skift, lidt forsinkelser og ankomst til Eilat nogle timer senere end beregnet.
Den første dag kørte vi over grænsen til Sinai, Egypten, hvor vi blev transporteret til foden af Sinai bjerget. Efter lidt frokost begik vi os op bjerget, nogle på gå ben, andre via kamel ryg.
Da vi nådede toppen af bjerget, havde vi go tid til at nyde den smukke solnedgang fra toppen af det 2473 meter høje Sinai bjerg.









Dagen efter begik vi os ned af bjerget, fik vores baggage og blev derefter kørt ud i ørkenen, hvor en flok beduiner ventede på at servicere os de næste par dage. De vartede os fra top til tå, og der var ikke noget at komme efter. Der var alt hvad vi behøvede, og mere til, og man fik en stor indblik i hvordan beduin folkene lever og overlever ude i den barske men også smukke ørken.

Ude i ørkenen var vi både ude på kamelrygs tur, vanding i det smukke krater og kamel vædeløb. Om aftenen indtog vi den lækreste beduin måltider, som bestod af jord varmet fisk og kylling og det lækreste friske salat. Når vi havde indtaget den lækre mad, kunne vi blot læne os tilbage, nyde den smukke stjerne himmel imens vi sang en masse lovsange.









Efter en to dage i ørkenen, krydsede vi grænsen til Israel, hvorefter vi indtog Jordan. Her ventede der en guidet tur rundt i den Jordanske ørken, vis jeep, flere hotel ophold, og rundtur i Petra.
Petra er et utrolig smuk bjerg by, som ikke andet end kan blive betaget af. Det strækker sig over flere kilometer, og snor sig igennem de enorme bjergkæder. Stedet rummer meget af turisme, og det hjælper ikke på, at Pagtens ark (en af Indiana Jones
filmene) er optaget i dette område. Det er et utrolig imponerende syn der møder en, når man går fra en af de små kringlede stier, og ud til det kæmpe mæssige Petra tempel, der er udhugget ind i bjerget. Det er et enormt stykke arbejde og utrolig detaljeret.









Det var en fantastisk tur vi havde igennem Sinai og Jordan, og det kan stærkt anbefales.

Igår tirsdag d. 14 april, var jeg sammen med de andre meet the people, Sine, Astrid, Mathilde, Simon og tre volontør fra Tel Aviv, Lisbeth, Annette og Thomas, samt the wife of the priest, Lise (vores guid) ned for at bestige Masada bjerget.
Det var endnu engang en stor oplevelse at være på en af Lises guidede ture, hvor hun guidede os rundt på den kæmpe mæssige bjerg top. Historien bag Masada bjerget og folkene som boede oppe på bjerget er en rigtig spændende historie. Det ville tage lang tid af remse hele historien op, så det må I selv lige studerer.
Når man har fået sig kæmpet op af den slange snoede sti op af bjerget, og til bjergets top, så venter der et utrolig smukt, velligeholdt og arkitektorisk syn. Stedet kan jeg ikke beskrive med ord, det skal bare opleves.













Vi sluttede dagen af med at tage en dukkert i det døde hav....eller de vil sige, en lille svømmetur. Det var min første gang i det døde vand, og det var en stor, våd, saltet, blød og lækkert oplevelse. Bestemt ikke sidste gang det bliver besøgt.











Med dette billede, af en hvalros ved vandkanetn, vil jeg slutte af herfra. Jeg glæder mig til at beskrive meget mere af hvad jeg går og laver hernede.


Shalom fra

Peder


P.s. Mange af billederne jeg tog under påsken, Sinai & Jordan turen, samt Masada turen kan I se på diashowet til højre.

Ingen kommentarer: